opublikowano 08/05/2014 - 10:52.
http://blogmedia24.pl/node/67572



Sto trzynaście lat temu, w dniu 1 maja 1899 roku urodził się w Warcie, obecnego powiatu sieradzkiego,województwa łódzkiego
Stanisław Jakub Skarżyński, herbu Bończa,
polski pilot, który jako pierwszy Polak przeleciał Atlantyk
RWD-5 bis

Stanisław Skarżyński pozuje do zdjęcia na tle samolotu. Jak łatwo zgadnąć po lekturze artykułu - oczywiście w garniaku


Wystartował
z Afryki, Senegalu, miasta Saint Louis, leżącym w północno-zachodniej
części kraju, do Maceió, miasta lezącego we wschodniej Brazylii, na
wybrzeżu Oceanu Atlantyckiego.
Pan Pułkownik Stanisław Skarżyński, dokonując przelotu przez Atlantyk,
pokonując trasę 3582 kilometry, pobił rekord Świata w długości lotu w
klasie samolotów turystycznych o masie własnej do 450 kilogramów. Lot z
afrykańskiego Saint Louis, przez Atlantyk do brazylijskiego Maceió
trwał 20 godzin i 30 minut. Z czego 17 godzin i 5 minut nad Oceanem
Atlantyckim.
Monument upamiętnia samotnego przelotu przez Atlantyk, Stanisława Skarżyńskiego
Samolot pana Pułkownika Stanisława Skarżyńskiego,
RWD-5
bis, to samolot polskiej konstrukcji, zaprojektowany przez polskich
inżynierów Stanisława Rogalskiego, Jerzego Drzewieckiego, Stanisława
Wigurę z Politechniki Warszawskiej.
Wykonany w Polsce, w zakładach lotniczych Politechniki Warszawskiej na
Okęciu. Poprzednikiem RWD-5 bis był samolot polskiej konstrukcji i
myśli polskich inżynierów RWD-5. Powstał w 1930 roku. Dwanaście lat po
odzyskaniu niepodległości.
Takimi
byli Słowianie, Polacy, pokazywani po II Wojnie Światowej przez "
Przekrój" Mariana Eile, pochodzenia żydowskiego, który pod pseudonimem *
bracia rojek* wsławił się rysowaniem *Augustów Bęcwalskich*
Dziś Narian Eile ma naśladowców w nadredaktorze "
Przyszły
bohater przestworzy, poczatkowo pobierał nauki w Warce, następnie w
gimnazjum w Kaliszu. Po wybuchu I Wojny Światowej znalazł sie we
Włocławku, gdzie uczęśzczał do szkoły podchorązych. W 1918 roku bierze
udział w rozbrajaniu Niemców
Po
ukończeniu Szkoły Pilotów w Bydgoszczy. 20 lutego 1926 r.
przydzielony został do 12 eskadry liniowej w 1 pułku lotniczym w
Warszawie. 16 maja 1928 r. (już jako kapitan) objął dowództwo tej
eskadry. 29 stycznia 1930 r. oddelegowany został do Departamentu
Aeronautyki przy Ministerstwie Spraw Wojskowych, ale 26 kwietnia 1933
r. powrócił do 1 pułku lotniczego, obejmując dowództwo dywizjonu. Od 19
października 1936 r. do 15 września 1937 r. odbywał kurs w Wyższej
Szkole Lotniczej w Warszawie, po którym powrócił do 1 pułku. 18
listopada 1938 r. został przeniesiony do 4 pułku lotniczego w Toruniu
na stanowisko zastępcy dowódcy pułku, a od 1 czerwca 1939 r. sprawował
analogiczną funkcję w warszawskim pułku.
Po
ogłoszeniu mobilizacji latem 1939 r.Stanisław Skarżyński został
szefem sztabu lotnictwa Armii "Pomorze".Po napaści związku sowieckiego
na Polske bez wypowiezenia wojny, pułkownik Stanisław Skarżyński
zostaje ewkuowany do Rumunii. W czerwcu 1940 roku znalazł sie w Anglii.
W dniu 9 stycznia 1941 r. mianowany został komendantem szkoły
pilotażu 1 PFTS w Hucknall a 23 czerwca 1941 r. przeniesiony został na
takie samo stanowisko do 16 SFTS w Newton. W dniu 22 kwietnia 1942 r.
mianowany został polskim dowódcą stacji RAF w Lindholme,
Pan
Pułkownik Stanisław Skarżyński, był Wielkopolaninem, członkiem
Polskiej Organizacji Wojskowej, tajnej organizacji niepodległościowej
założonej w Warszawie w 1914 roku przez późniejszego Pana Marszalka
Józefa Piłsudskiego. Uczestnik wojny obronnej polsko -bolszewickiej. Za
udział w bitwie pod Radzyminem otrzymał stopień oficerski i Order
Srebrny Krzyża Virtuti Militari


Zlot harcerzy w Sokolnikach 3 czerwca 1934 r W środku w mundurze wojskowym pilot mjr Stanisław Skarżyński.
Po jego lewej stronie kier. Władysław Kusiak, po prawej właściciel Pałacu Kazimierz Szosland Obelisk ku czci Józefa Piłsudskiego (12 maja 1937 r) zniszczony przez Niemców w 1940 r. Znajdował się przed obecnym budynkiem biurowym OSM
Miedzy
lutym a majem 1931 roku na polskim samolocie PZL Ł-2 dokonuje lotu
wokół Afryki. Pokonuje trasę 25 770 kilometrów na trasie: Warszawa,
Belgrad, Ateny, Kair,Chartum,Kisumu, Abercon, Elisabethville, Luebo,
Leopoldville, Lagos, Abidzan, Bamako, Dakar, Port Etienne, Agadir,
Villa Cicneros, Casablanca, Alicante i Paryż.
W dniu 1 stycznia uzyskał stopień majora. Ukończył Wyższą Szkołę Lotniczą.
W dniu napaści niemiec hitlerowskich na Polskę awansowany do stopnia Podpułkownika.
Zostaje
zastępcą dowódcy 4 Pułku Lotniczego w Toruniu. W dniu napaści Niemiec
na Polskę, kontuzjowany w Bitwie pod Radzyminem, zostaje oddelegowany
do Rumunii jako zastępca attaché lotniczego. W 1940 roku, jak większość
polskich oficerów i żołnierzy znalazł się we Francji. Po klęsce
Francji znalazł się w Anglii. Otrzymał nominację na Komendanta
Polskiej Szkoły Pilotów w Newton. Był pilotem słynnego Dywizjonu
Bombowego 305.
Zginął
w czasie lotu bojowego po bombardowaniu Bremy mniej więcej po północy
26 czerwca 1942 roku. Leciał, jako pilot w składzie załogi bombowca
Vickers Wellington Mk II dowodzonym przez.kpt. pil. Edwarda Rudowskiego
.Nad Holandią lewy silnik Wellingtona przestał pracować, wobec czego
załoga zawróciła do Anglii. Z powodu niemożliwości utrzymania wysokości
piloci zmuszeni byli wodować w Kanale La Manche, ok. 40 mil na wschód
od Yarmouth. Podczas ewakuacji do łodzi ratunkowej, zmyły go fale
morskie. Ciało Skarżyńskiego fale morskie wyrzuciły na brzeg
holenderskiej wyspy Terschelling, należącej do Wysp Fryzyjskich, gdzie
pochowała je miejscowa ludność. Obecnie spoczywa w kwaterze grobów
wojennych Wspólnoty Brytyjskiej na cmentarzu komunalnym w miejscowości
West-Terschelling. Czwórkę lotników, którzy przeżyli dzięki dinghy, po 8
godzinach z wody wyłowiła brytyjska łódź motorowa.

West-Terschelling. Pomnik w formie krzyża-miecza ("Cross of Sacrifice") stojący w centrum cmentarza.



Grób Pułkownika /W/Cdr /pilota Stanisłwa Skarzyńskiego w West-Terschelling.
fotografie autorstwa pana Miłosza Rusieckiego
Za zasługi na polach bitewnych Polski i Europy odznaczony:
Krzyż Srebrny Orderu Wojennego Virtuti Militari
Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski
Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski
Krzyż Niepodległości
Krzyż Walecznych; trzykrotnie
Złoty Krzyż Zasługi
Srebrny Krzyż Zasługi
Polowa Odznaka Pilota
Odznaki Pilota Francji i Rumunii
Odznaka Pilota RAF (1939)
Order Korony Rumunii IV klasy
Oficer Orderu Krzyża Południa (Brazylia)
Kawaler Legii Honorowej (Francja)
Order Zasługi Republiki Węgierskiej III klasy
Medal
Louisa Blériota / Przyznawany przez FIA Medal Louisa Blériota
Skarżyński otrzymał jako pierwszy i dotychczas jedyny Polak/

Medal wybity na cześć pulkownika Stanisława Skarżyńskiego
Jak
mi wiadomo, kupione przez Polskę za miliardy dolarów od jankesów ponoć
super nowoczesne F16 do Polski dolecieć nie potrafiły. Czy dla tego,
że były pilotowane przez niedouczonych jankesów, lub przeznaczone dla
Polski.
Podobnie rzecz się ma Dreamlinerem, "liniowcem marzeń" którego witała w orszaku powitalnym pani A. Komorowska de domo Dziadzia
Wstyd i hańba.
Polska kocha za głupotę jankesów, więc powinna im dać jakieś ordery
Polskim
pilotom, którzy nie potrafili latać turystycznie na samolocie
transportowym CASA C-295M , gwiazdki generalskie dostali, na wniosek
ministra Klicha.
Wstyd i hańba.
No cóż, ówczesny minister obrony był historykiem sztuki a obecny dziennikarzem.
Wstyd i hańba
Do sylwetki Pana Pułkownika Stanisława Skarżyńskiego, można dopasować, słowa Franciszka Kniaźnina
Odkrył tę drogę Pan Mongolfier - sławny,
już jego imię na wieki nie zginie!
Ach to cudo, cudo prześliczne i nowe!
Banię wynalazł - powietrzną budowę Franciszek Kniaźnin


pomnik Stanisława Skarżyńskiego w jego mieście rodzinnym mieście , Warcie.



Paryż, cmentarz Pere Lachaise. Nagrobek
Kazimierza Skarżyńskiego (gen. brygady, powstaniec listopadowy) i
Stanisława Gawrońskiego (generał KW i KK, powstaniec styczniowy


Grobowiec Rodziny Skarżyńskich w Warce

Obelisk.Na
nim tablica o treści:W dniach 26-27.IV.1790 gen.mjr. Tadeusz
Kościuszko zlustrował w Warcie dwie chorągwie kawalerii narodowej
brygady Pawła Biernackiego kasztelana sieradzkiego. 11.V.1969 PTTK
Warta
Były to piękne dni sławy
i chwały polskiej myśli, techniki, Słowiańskiej inteligencji, którą
zniszczyli w czasie II Wojny Światowej ludobójcze plemiona germańskie
Niemcy i dzicz ze wschodu bolszewicy
W
II Rzeczypospolitej, produkowaliśmy samoloty bojowe i sportowe.
Bojowe- Zakłady Mechaniczne Emil Plage i Teofil Emeryk Laśkiewicz –
pierwsza polska wytwórnia lotnicza, mieszcząca się w Lublinie.





Zakłady Mechaniczne Emil Plage i Teofil Emeryk Laśkiewicz w Lublinie
Dziś
III RP, administrowana przez niemcotusków i komorusków, importuje
samoloty z USA z których większość nie potrafiła do Polski dolecieć.
Ostatnio III RP, kupiło n-ty cud świata; dreamliner, który tez do Polski nie potrafił dolecieć. Był remontowany w Etiopii, gdzie nadal na mchu jadają.
Podobnie jest z pociągami Pendolino, które stoją i rdzewieją w krzakach.
W II Rzeczypospolitej budowaliśmy parowozy, wagony, które wygrywały konkursy w Paryżu i Berlinie




Piękna Helena, Pm36-2 na stacji Poznań Główny
Wyprodukowana i zaprojektowana przez polskich inżynierów z Fabloku. Na wystawie w Paryżu w 1937 roku otrzymała złoty medal
Niżej
podpisany w czasach II Rzeczypospolitej miał okazje kilka razy jechać
polskim pociągiem Luxtorpeda na trasie Poznań -Warszawa i z powrotem
ciągnionym przez Piękną Helenę z szybkoscią 120 kilometrów na godzinę
Po
siedemdziesięciu latach rządów rzydokomuny i komuny komuruskich i
niemcotuskich polskie pociagi kursują na tych samych trasach co w II
Rzeczypospolitej sredni o kilka godzin dłużej.
No cóż polskimi kolejami u niemcotuskich kieryją zegarmistrze albo sorry mamy taka pogodę
Komentarze
Prześlij komentarz