Polscy piloci ich maszyny,pułkownik pilot Stanisław Skarżyński,

 opublikowano 08/05/2014 - 10:52.


http://blogmedia24.pl/node/67572

 

 

 

 

 

 

 

 

Sto trzynaście    lat temu, w dniu 1  maja 1899 roku urodził się w Warcie, obecnego powiatu sieradzkiego,województwa łódzkiego

 

                     Stanisław Jakub Skarżyński, herbu Bończa,
 

polski pilot, który jako pierwszy Polak przeleciał Atlantyk

RWD-5 bis
 

 

Stanisław Skarżyński pozuje do zdjęcia na tle samolotu. Jak łatwo zgadnąć po lekturze artykułu - oczywiście w garniaku

 

http://panoramy.zbooy.pl/360/foto/big/20090627-181505-7807-raw5d.jpg

 

 

Wystartował z Afryki, Senegalu, miasta Saint Louis, leżącym w północno-zachodniej części kraju,  do  Maceió, miasta lezącego  we wschodniej Brazylii, na wybrzeżu Oceanu Atlantyckiego.
   Pan Pułkownik Stanisław Skarżyński, dokonując przelotu przez Atlantyk, pokonując trasę 3582 kilometry, pobił rekord Świata w długości lotu w klasie samolotów turystycznych o masie własnej do 450 kilogramów. Lot z afrykańskiego Saint Louis, przez Atlantyk do brazylijskiego Maceió trwał 20 godzin i 30 minut. Z czego 17 godzin i 5 minut nad Oceanem Atlantyckim.
 

 

Monument upamiętnia samotnego przelotu przez Atlantyk, Stanisława Skarżyńskiego

 

 

Samolot pana Pułkownika Stanisława Skarżyńskiego, 
 RWD-5 bis, to samolot polskiej konstrukcji, zaprojektowany przez polskich inżynierów Stanisława Rogalskiego, Jerzego Drzewieckiego, Stanisława Wigurę z Politechniki Warszawskiej.
 
    Wykonany w Polsce, w zakładach lotniczych Politechniki Warszawskiej na Okęciu. Poprzednikiem RWD-5 bis był samolot polskiej konstrukcji i myśli polskich inżynierów RWD-5. Powstał w 1930 roku. Dwanaście lat po odzyskaniu niepodległości.
 
 Takimi byli Słowianie, Polacy, pokazywani po II Wojnie Światowej przez " Przekrój" Mariana Eile, pochodzenia żydowskiego, który pod pseudonimem * bracia rojek* wsławił się  rysowaniem *Augustów Bęcwalskich*
Dziś Narian Eile ma naśladowców w nadredaktorze "
 
Przyszły bohater przestworzy, poczatkowo pobierał nauki w Warce, następnie w gimnazjum w Kaliszu. Po wybuchu I Wojny Światowej znalazł sie we Włocławku, gdzie uczęśzczał do szkoły podchorązych. W 1918 roku bierze udział w rozbrajaniu Niemców
Po ukończeniu Szkoły Pilotów w Bydgoszczy.  20 lutego 1926 r. przydzielony został do 12 eskadry liniowej w 1 pułku lotniczym w Warszawie. 16 maja 1928 r. (już jako kapitan) objął dowództwo tej eskadry. 29 stycznia 1930 r. oddelegowany został do Departamentu Aeronautyki przy Ministerstwie Spraw Wojskowych, ale 26 kwietnia 1933 r. powrócił do 1 pułku lotniczego, obejmując dowództwo dywizjonu. Od 19 października 1936 r. do 15 września 1937 r. odbywał kurs w Wyższej Szkole Lotniczej w Warszawie, po którym powrócił do 1 pułku. 18 listopada 1938 r. został przeniesiony do 4 pułku lotniczego w Toruniu na stanowisko zastępcy dowódcy pułku, a od 1 czerwca 1939 r. sprawował analogiczną funkcję w warszawskim pułku.
Po ogłoszeniu mobilizacji latem 1939 r.Stanisław  Skarżyński został szefem sztabu lotnictwa Armii "Pomorze".Po napaści związku sowieckiego na Polske bez wypowiezenia wojny, pułkownik Stanisław Skarżyński zostaje ewkuowany do Rumunii. W czerwcu 1940 roku znalazł sie w Anglii. W dniu   9 stycznia 1941 r. mianowany został komendantem szkoły pilotażu 1 PFTS w Hucknall a 23 czerwca 1941 r. przeniesiony został na takie samo stanowisko do 16 SFTS w Newton. W dniu 22 kwietnia 1942 r. mianowany został polskim dowódcą stacji RAF w Lindholme,
 
Pan Pułkownik Stanisław Skarżyński, był Wielkopolaninem, członkiem Polskiej Organizacji Wojskowej, tajnej organizacji niepodległościowej założonej w Warszawie w 1914 roku przez późniejszego Pana Marszalka Józefa Piłsudskiego. Uczestnik wojny obronnej polsko -bolszewickiej. Za udział w bitwie pod Radzyminem otrzymał stopień oficerski i Order Srebrny Krzyża Virtuti Militari

 

http://www.sokolniki.pl/images/zdjecia/archiwalne/008_2.jpg

 

Zlot harcerzy w Sokolnikach 3 czerwca 1934 r W środku w mundurze wojskowym pilot mjr Stanisław Skarżyński.
Po jego lewej stronie kier. Władysław Kusiak, po prawej właściciel Pałacu Kazimierz Szosland
Obelisk ku czci Józefa Piłsudskiego (12 maja 1937 r) zniszczony przez Niemców w 1940 r. Znajdował się przed obecnym budynkiem biurowym OSM

 

Miedzy lutym a majem 1931 roku na polskim samolocie PZL  Ł-2 dokonuje lotu wokół Afryki. Pokonuje trasę 25 770 kilometrów na trasie: Warszawa, Belgrad, Ateny, Kair,Chartum,Kisumu, Abercon, Elisabethville, Luebo, Leopoldville, Lagos, Abidzan, Bamako, Dakar, Port Etienne, Agadir, Villa Cicneros, Casablanca, Alicante i Paryż.
W dniu 1 stycznia uzyskał stopień majora. Ukończył Wyższą Szkołę Lotniczą.
 
 W dniu napaści niemiec hitlerowskich na Polskę  awansowany do stopnia Podpułkownika.
Zostaje zastępcą dowódcy 4 Pułku Lotniczego w Toruniu. W dniu napaści Niemiec na Polskę, kontuzjowany w Bitwie pod Radzyminem, zostaje oddelegowany do Rumunii jako zastępca attaché lotniczego. W 1940 roku, jak większość polskich oficerów i żołnierzy znalazł się we Francji. Po klęsce Francji znalazł  się w Anglii. Otrzymał nominację na  Komendanta Polskiej Szkoły Pilotów w Newton. Był pilotem słynnego Dywizjonu Bombowego 305.
Zginął w czasie lotu bojowego po bombardowaniu Bremy mniej więcej po północy 26 czerwca 1942 roku. Leciał, jako pilot w składzie załogi bombowca Vickers Wellington Mk II dowodzonym przez.kpt. pil. Edwarda Rudowskiego .Nad Holandią lewy silnik Wellingtona przestał pracować, wobec czego załoga zawróciła do Anglii. Z powodu niemożliwości utrzymania wysokości piloci zmuszeni byli wodować w Kanale La Manche, ok. 40 mil na wschód od Yarmouth. Podczas ewakuacji do łodzi ratunkowej, zmyły go fale morskie.   Ciało Skarżyńskiego fale morskie wyrzuciły na brzeg holenderskiej wyspy Terschelling, należącej do Wysp Fryzyjskich, gdzie pochowała je miejscowa ludność. Obecnie spoczywa w kwaterze grobów wojennych Wspólnoty Brytyjskiej na cmentarzu komunalnym w miejscowości West-Terschelling. Czwórkę lotników, którzy przeżyli dzięki dinghy, po 8 godzinach z wody wyłowiła brytyjska łódź motorowa.
 

 

West-Terschelling. Pomnik w formie krzyża-miecza ("Cross of Sacrifice") stojący w centrum cmentarza.

 

 

Grób Pułkownika   /W/Cdr /pilota Stanisłwa Skarzyńskiego w West-Terschelling.
fotografie autorstwa pana Miłosza Rusieckiego
 
Za zasługi na polach bitewnych Polski i Europy odznaczony:
 
Krzyż Srebrny Orderu Wojennego Virtuti Militari
Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski
Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski
Krzyż Niepodległości
Krzyż Walecznych; trzykrotnie
Złoty Krzyż Zasługi
Srebrny Krzyż Zasługi
Polowa Odznaka Pilota
Odznaki Pilota Francji i Rumunii
Odznaka Pilota RAF (1939)
Order Korony Rumunii IV klasy
Oficer Orderu Krzyża Południa (Brazylia)
Kawaler Legii Honorowej (Francja)
Order Zasługi Republiki Węgierskiej III klasy
Medal Louisa Blériota / Przyznawany przez FIA Medal Louisa Blériota Skarżyński otrzymał jako pierwszy i dotychczas jedyny Polak/

 

 

Medal wybity na cześć pulkownika Stanisława Skarżyńskiego


 

Jak mi wiadomo, kupione przez Polskę za miliardy dolarów  od jankesów ponoć super nowoczesne F16 do Polski dolecieć nie potrafiły. Czy dla tego, że były pilotowane przez niedouczonych jankesów, lub przeznaczone dla Polski.
Podobnie rzecz się ma Dreamlinerem, "liniowcem marzeń" którego witała w orszaku powitalnym pani A. Komorowska de domo Dziadzia
 
 Wstyd i hańba.
Polska kocha za głupotę jankesów, więc powinna im dać jakieś ordery 
 Polskim pilotom, którzy nie potrafili latać turystycznie na samolocie transportowym CASA C-295M , gwiazdki generalskie dostali, na wniosek ministra Klicha.
Wstyd i hańba.
  No cóż, ówczesny minister obrony  był historykiem sztuki a obecny dziennikarzem.
 Wstyd i hańba
Do sylwetki Pana Pułkownika Stanisława Skarżyńskiego, można dopasować, słowa Franciszka Kniaźnina
 
Odkrył tę drogę Pan Mongolfier - sławny,
już jego imię na wieki nie zginie!
Ach to cudo, cudo prześliczne i nowe!
Banię wynalazł - powietrzną budowę
Franciszek Kniaźnin
 
 

 


 

 

pomnik Stanisława  Skarżyńskiego w jego mieście rodzinnym mieście , Warcie.
 
 

 

 

 

 

 

Paryż, cmentarz Pere Lachaise. Nagrobek Kazimierza Skarżyńskiego (gen. brygady, powstaniec listopadowy) i Stanisława Gawrońskiego (generał KW i KK, powstaniec styczniowy

 

http://cyfrowa.pbp.sieradz.pl/Content/1425/1074.jpg

 

Grobowiec Rodziny Skarżyńskich w Warce
 
 

 

Obelisk.Na nim tablica o treści:W dniach 26-27.IV.1790 gen.mjr. Tadeusz Kościuszko zlustrował w Warcie dwie chorągwie kawalerii narodowej brygady Pawła Biernackiego kasztelana sieradzkiego. 11.V.1969 PTTK Warta

Były to piękne dni sławy i chwały polskiej myśli, techniki, Słowiańskiej inteligencji, którą zniszczyli w czasie II Wojny Światowej ludobójcze plemiona germańskie Niemcy i dzicz ze wschodu bolszewicy

W II Rzeczypospolitej, produkowaliśmy samoloty bojowe i sportowe. Bojowe- Zakłady Mechaniczne Emil Plage i Teofil Emeryk Laśkiewicz – pierwsza polska wytwórnia lotnicza, mieszcząca się w Lublinie.

 

http://www.aeroklub.lublin.pl/aeroklub/images/historia/1931.jpg

 

http://img.audiovis.nac.gov.pl/PIC/PIC_1-G-1631-1.jpg

 

 

Zakłady Mechaniczne Emil Plage i Teofil Emeryk Laśkiewicz w Lublinie

Dziś III RP, administrowana przez niemcotusków i komorusków, importuje samoloty z USA z których większość nie potrafiła do Polski dolecieć. Ostatnio III RP, kupiło n-ty cud świata; dreamliner, który tez do Polski nie potrafił dolecieć. Był remontowany w Etiopii, gdzie nadal na mchu jadają.

Podobnie jest z pociągami Pendolino, które stoją i rdzewieją w krzakach.

W II Rzeczypospolitej budowaliśmy parowozy, wagony, które wygrywały konkursy w Paryżu i Berlinie

 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1e/Parovoz_Pm36-1.jpg

 

http://asior-miniak.blog.onet.pl/wp-content/blogs.dir/550678/files/blog_ox_3318400_3683875_tr_800px-piekna_helena_koscierzyna_sama.jpg

 

 

Piękna Helena, Pm36-2 na stacji Poznań Główny

Wyprodukowana i zaprojektowana przez polskich inżynierów z Fabloku. Na wystawie w Paryżu  w 1937 roku otrzymała złoty medal

Niżej podpisany w czasach II Rzeczypospolitej miał okazje kilka razy jechać polskim pociągiem Luxtorpeda na trasie Poznań -Warszawa i z powrotem ciągnionym przez Piękną Helenę z szybkoscią 120 kilometrów na godzinę

Po siedemdziesięciu latach rządów rzydokomuny i komuny komuruskich i niemcotuskich polskie pociagi kursują na tych samych trasach co w II Rzeczypospolitej sredni o kilka godzin dłużej.

No cóż polskimi kolejami u niemcotuskich kieryją zegarmistrze albo sorry mamy taka pogodę 

Komentarze

Popularne posty

Prasłowiańskie Święto Dziadów / Zaduszki /

Siostry Nazaretanki z Nowogródka, ludobójstwo Niemców, rzeź niewiniątek

Rodowód terroru w Polsce, kuzyni Jana Grossa