Przejdź do głównej zawartości

Druga Rzeczypospolita, Port w Gdyni

 opublikowano 13/08/2014 - 09:33.


http://blogmedia24.pl/node/68691

 
Dziewięćdziesiąt jeden  lat temu, w dniu 13 sierpnia 1923 roku wpłynął do nowo otwartego Portu w Gdyni pierwszy oceaniczny statek pasażerski SS Kentucky, pod banderą Francji
Rzeczypospolita Polska po 123 latach rozbiorów, dzięki własnemu męstwu, mądrości naszych Polańskich przodków, wybiła się na niepodległość w dniu 11 listopada 1918 roku.
 
Alojzy Feliński w "Boże coś Polsce" napisze:
 
"Ty, któryś potem tknięty jej upadkiem
 Wspierał walczących za najświętszą sprawę
 I chcąc świat cały mieć jej męstwa świadkiem -
 W nieszczęściach samych pomnażał jej sławę.
 Powstała z grobu na Twe władne słowo
 Polska, wolności narodów chorąży.
 Pierzchnęły straże, a ponad jej głową
 Znowu swobodnie Orzeł biały krąży".
 
 
Odzyskanie niepodległości przez Polskę, było sprzeczne z odwieczną dewizą germańską "drang nacht osten" oraz bolszewików; uszczęśliwiania Świata przez komunizm stworzony za pieniądze niemieckie, żydowskie.
Tysiącletnia III Rzesza / Großdeutsches Reich, Tausendjährige Reich
 
Europa została podzielona najpierw na Kongresie w Wiedeńskim a potem w Wersalu. Tak stan rzeczy miał trwać po wsze czasy
 
Bolszewicy po zawarciu w listopadzie 1918 tajnego porozumienia z dowództwem niemieckim o bezpośrednim przejmowaniu przez Armię Czerwoną terenów Ober Ostu od wojsk niemieckich stworzyli już 16 listopada 1918 Armię Zachodnią, która następnie przejęła z rąk niemieckich Mińsk w grudniu 1918 i Wilno w  styczniu 1919 roku.
 
Hordy bolszewickie za pieniądze niemieckie-żydowskie, uderzyły na odrodzoną II Rzeczypospolitą. Bolszewicy zamierzali poić swe dzikie koniki w Atlantyku. Polska stanęła przed groźbą IV rozbioru.
Na drodze bolszewikom stanął Naród jak za I Rzeczypospolitej "Pospolite ruszenie" Wojska polskie prawie dziesięciokrotnie mniej liczne rozbiły bolszewików pod Warszawą 15 sierpnia 1920 roku. Bolszewicy ponieśli największą porażkę w dziejach Rosji.
 
Kiedy Polacy bronili Europy i Świata, przed bolszewickimi hordami, Niemcy i Francuzi budowali łuki triumfalne by witać bolszewików. Pozostała Europa im pomagała !
 
Kilkadziesiąt dni po straszliwiej wojnie obronnej, rząd Polski podejmuje w Październiku 1920 roku decyzje o budowie Portu w Gdyni.
Dwa lata później Sejm Rzeczypospolitej przyjmuje w dniu 23 września 1922 roku Ustawę o budowie Portu w Gdyni.
W wyniku Traktatu Wersalskiego, polska miała dostęp do morza długości 120 kilometrów. Uroczystość zaślubin z morzem odbyła się w Pucku w lutym 1920 roku. Zaślubin dokonał generał Józef Haller von Hallenburg w obecności ministra spraw wewnętrznych i przyszłego prezydenta Stanisława Wojciechowskiego:
Vide:

Generał Józef Haller, zaślubiny z morzem

 
http://blogmedia24.pl/node/55666
 
 
Decyzja moich przodków była wręcz szaleńcza ale dzięki zdolnościom i pracowitości mięliśmy wbrew Niemcom, Anglikom,Amerykanom, Traktatowi Wersalskiemu, własne okno na Świat.
Chwała i Sława mim Polańskim przodkom i II Rzeczypospolitej.
 
W budowę Portu w Gdyni zaangażował się minister przemysłu i handlu Eugeniusz Kwiatkowski
 
 
 
 
Inżynier Tadeusz Wenda, – polski inżynier, który w 1920 roku otrzymał od ministra przemysłu i handlu posadę kierownika budowy portu w Gdyni. Od 1932 roku nadzorował prace przy rozbudowie portu jako pracownik Urzędu Morskiego w Gdyni.
 
 
Kapitanat Portu w Gdyni

Budowa Portu w Gdyni

 

W dniu  29 kwietnia 1923 r. wmurowano kamień węgielny pod budowę portu marynarki wojennej.Rok później w czerwcu 1924 roku Prezydent Rzeczypospolitej Stanisław Wojciechowski i premier Władysław Sikorski dokonali uroczystego otwarcia portu.
Projekt portu w Gdyni opracował inżynier Tadeusz Apolinary Wenda.
W dniu 11 marca 1930 roku,  utworzono  regularną  linię pasażerską  z Gdyni do Nowego Jorku,
Tempo budowy portu było oszałamiające . Juz w 1933 roku Port w Gdyni stał się największym portem na Bałtyku. W ilości przeładunków prześcignął port w Gdańsku.
 

Marszałek  Piłsudski i minister. Kwiatkowski zwiedzają port w 1930 r.

 

 

Szkoła w Gdyni w 19120 roku

Budynek dawnej szkoły i poczty w Gdyni

 

 

Gdynia,  , Skwer Kosciuszki 1934 rok

 

 

Gdynia, Dworzec Kolejowy .1918 rok

 

Gdynia, Dworzec Kolejowy 1931 rok

 

 

Dom w Gdyni-Orłowie, gdzie w 1920 mieszkał Stefan Żeromski a obecnie mieści się  galeria

 

 

Kalendarium budowy Gdyni

styczeń 1920
Wejście w życie Traktatu Wersalskiego, przywracającego Polsce dostęp do Bałtyku.

10 lutego 1920
Objęcie wybrzeża i Gdyni przez władze polskie.

20 czerwca 1920
Sprawozdanie inż. Tadeusza Wendy w sprawie wyboru miejsca budowy portu.

październik 1920
Rząd polski podjął decyzję budowy w Gdyni -Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska dla Rybaków-, wg projektu inż. Tadeusza Wendy.

21 maja 1921
Wbity został pal pod budowę -Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska dla Rybaków.

23 września 1922
Przyjęcie przez Sejm RP ustawy w sprawie -budowy portu morskiego przy Gdyni na Pomorzu.

29 kwietnia 1923
Uroczyste otwarcie -Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska dla Rybaków - w Gdyni. 13 sierpnia 1923 Do portu w Gdyni wpłynął pierwszy zagraniczny statek -Kentucky- pod banderą francuską.

4 lipca 1924
Podpisanie umowy pomiędzy rządem polskim a konsorcjum francusko-polskim w sprawie budowy portu w Gdyni.

1925
Port przeładowuje 55,6 tys ton. Rozpoczyna się budowa Nabrzeża Pilotowego i Portowego.

10 lutego 1926
Rozporządzenie Rady Ministrów RP o nadaniu Gdyni praw miejskich.

6 listopada 1926
W porcie gdyńskim rozpoczął pracę pierwszy dźwig.

29 grudnia 1926
Rozpoczyna działalność państwowe przedsiębiorstwo armatorskie -Żegluga Polska.

9 maja 1927
W porcie gdyńskim powstały warsztaty remontowe -Nauta-.1927Wielkość przeładunku wynosi 898 tys. Zostaje wybudowane Nabrzeże Rotterdamskie.

22 marca 1928
Powstanie Urzędu Morskiego w Gdyni.

24 listopada 1928
Powstało Polsko-Brytyjskie Towarzystwo Okrętowe POLBRYT.

1928
Port przeładowuje 1957,7 tys. ton. Minister Kwiatkowski otwiera ryżownię na Nabrzeżu Indyjskim.

1929
Przeładunki osiągają wysokość 2822,5 tys. ton. Rozpoczyna się budowa Nabrzeża śląskiego. Przy Urzędzie Morskim powstaje Tymczasowa Rada Portu jako organ doradczy i opiniodawczy.

11 marca 1930
Otwarcie pierwszej polskiej regularnej linii pasażerskiej z Gdyni do Nowego Jorku.

13 lipca 1930
Podniesienie bandery polskiej na pierwszym żaglowcu szkolnym -Dar Pomorza-.

8 sierpnia 1930
Podniesienie bandery polskiej na pierwszym statku pasażerskim -Polonia-.

1930
Przeładunki wynoszą 3625,7 tys. ton. Rozpoczyna się budowa Nabrzeża Duńskiego. Ukazuje się pierwszy numer -Wiadomości Portu Gdyńskiego-.

1931
Zbudowano Nabrzeże Angielskie

1 marca 1933
Otwarcie nowo wybudowanej linii kolejowej ze śląska do portu w Gdyni, służącej głównie transportowi węgla.

1933
Gdynia wyprzedziła port gdański pod względem wielkości przeładunków.8 grudnia 1933 Otwarcie Dworca Morskiego w porcie gdyńskim.

15 stycznia 1934
W porcie rozpoczyna działalność strefa wolnocłowa

15 września 1935
Z portu gdyńskiego wypłynął w dziewiczy rejs do Nowego Jorku pierwszy nowoczesny polski transatlantyk - -Piłsudski-.

1937
Przeładunki wynoszą 9000,6 tys. ton. Konferencje żeglugowe uznają Gdynię za port bazowy I kategorii.

27 lipca 1939
Nastąpiło ostatnie przed wybuchem wojny podniesienie bandery na transatlantyku -Chrobry-.

1-19 września 1939
Obrona miasta i portu gdyńskiego przed wojskami niemieckimi.

1/2 września 1939
W celu zablokowania wejścia do portu w Gdyni polskie dowództwo zatapia -Robur- oraz grecki frachtowiec.

28 marca 1945
Wojska polskie i radzieckie wkraczają do Gdyni.

1 maja 1945
Rozpoczyna działalność Biuro Odbudowy Portu.

czerwiec 1945
Uruchomienie portu gdyńskiego, zniszczonego prawie całkowicie w wyniku działań wojennych.

16 lipca 1945
Do portu gdyńskiego wpłynął pierwszy od zakończenia wojny statek po węgiel--Suomen Neito-, parowiec Finska Angfartygs A/B.

21 września 1945
Wpłynięcie do portu gdyńskiego z Anglii ss -Kraków-, który jako pierwszy statek powrócił po wojnie do portu macierzystego.

22 maja 1947
Wyprowadzenie z portu gdyńskiego wraka pancernika -Schleswig-Holstein

 

 

 

Święto Morza w Polskiej Gdyni w 1932 roku

Autorem albumu jest Bloger Blogmedia, inżynier Marek Tylman

 
By album wyświetlić w formie slajdu /  slide / , proszę kliknąć na ikonkę w prawym dolnym rogu / powiększ /

 

 

 

 

 

Etykietowanie:

15 komentarzy

1. Szanowny Panie Michale

przez dwadzieścia lat II RP budowano podstawy państwa polskiego, jego gospodarki i bezpieczeństwa.

Wystarczyło 5 lat rządów Donalda Tuska, aby to zniszczyć. Zaczął niszczenie polskiego przemysłu stoczniowego Rakowski, skończył Tusk.

A Polacy milczą...

Pozdrawiam serdecznie


Polska bierze rozwód z morzem. Spadliśmy do trzeciej ligi

Nasze porty spadły do trzeciej ligi, stocznie ograniczają się do niszowej
produkcji, rybołówstwo zamiera, a armatorzy nie liczą się na świecie. Po
cichu, ale skutecznie Polska rozwiodła się z morzem.»

Rząd Niemiec pomaga stoczni

Komisja Europejska tymczasowo zatwierdziła
warunki pomocy publicznej rządu niemieckiego dla stoczni P + S Werften w
Meklemburgii-Pomorzu Przednim.

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

- konto bankowe

3. Do Pani Maryli,

Szanowna Pani Marylo,

Donald Tusk sprzedał polskie porty, stocznie za przysłowiowe 5 groszy, by Niemcy, IV rzesza Angeli Merkel mogła budować nowożytne imperium;
Imperium zła

Hańba

Ukłony moje najniższe

Michał Stanisław de Zieleśkiewicz

4. Do Pani Maryli,

Szanowna Pani Marylo,

Donald Tusk wyprzedaje Polskę, byśmy my, nasze dzieci stały się niewolnikami zbrodniczej rasy germańskiej

Ukłony moje najniższe

Michał Stanisław de Zieleśkiewicz

5. Morze Baltyk i Gdynia

to byl obszar marzen mlodych ludzi w przedwojennej Polsce. Ja tam klusowalem na harcerskim jachcie, bez karty zeglarskiej, czyli pozyczonej od kolegi. Z pagajem walacym po chelbiach i meduzach. A takze statkiem radzieckim, Primorie, czy cos takiego, walacym po Zatoce jak glupi. To ten, ktorego Sipinska chrzcila slowami, ze wszystkim sie im odda. Na studiach w PWSSP w Poznaniu wysylali ja po piwo.

6. Witam pana,panie Michale w Gdyni z przed lat :)

mieliśmy w naszych powojennych czasach rożnych nieudaczników na fotelach premiera, mielismy ludzi przysyłanych w "teczkach" z Moskwy.... i nie tylko,ale tusku
PObiło rekordy szkodzenia Polsce,
wczesniej buzek ,ten co to go chcieliśmy wsadzić na wózek
i bielecki ,/jan/krzysztof/
ci ktorzy
zaczęli bandycki plan
wprowadzać w życie, plan zmarnowania wysiłku poprzedniego Pokolenia,ci ludzie przejdą do niechlubnej historii,jako hunowie naszych czasów
serdecznie pozdrawiam

gość z drogi

7. Pani Gość z Drogi,

Szanowana Pani Zofio,

Donald Tusk działa tak jak mu każą Niemcy i Rosjanie.
Większość Polaków ogłupiała na jego punkcie i głosuje na złodziei i szkodników

Ma ułatwione zadanie, po prawicowa opozycja albo się dzieli albo się łączy u Świętej Katarzyny.
Najczęściej śpi.
Hierarchowie Kościoła zawarli pakt z tronem dziadziów w ruskich budach.Wyalienowali się w Magdalence

Obudzimy się za rok z nocnikiem w ręku.

Ukłony dla Pani i Pani Bliskich z Małym Gościem na czele

Mały Gość wybiera się z Babcią nad morze.

Ukłony

Michał Stanisław de Zieleśkiewicz

8. Pan Tymczasowy,

Szanowny Panie,

Mamy wspólnych znajomych. Ja znam Ule. Ona jest młodsza ode mnie o lat 10. Tyle, że ja chodziłem na sobotnie fajfy do PWST. Dziś ASP

Ja też bawiłem się w żeglarstwo.W ramach TKKF, ukończyłem kurs żeglarski w Ustce.
Do dziś wspominam
Mieliśmy z braćmi małego bączka, ze stałym masztem, mieczem blaszanym.Wysyłałem kolegów z wymborkiem / poznańskie wiadro / po 'kilwater'

Dziś można tylko wspominać

Ukłony
Tyle, ze ja nie szalałem po morzach. Zagłówka to przynęta na dwunożne rybki

Michał Stanisław de Zieleśkiewicz

9. Panie Michale :) przepraszam za spóznione podziękowania,ale

jak juz w innym miejscu pisałam Panu,pokonała mnie technika....
pięknie dziękuję za Wszystko :)
co do obudzenia,niestety ale moze TAK właśnie być,szczególnie,ŻE LUDZISKA WYBIERAJĄ
podobnych do siebie,jacy wyborcy,taki i ich " krul i bul,bul "
serdecznie pozdrawiamy....:)

gość z drogi

10. Pani Gość z Drogi,

Szanowna Pani Zofio,

Bardzo mi milo.
Ukłony wieczorne dla Pani i Pani Bliskich

Ukłony

Michał Stanisław de Zieleśkiewicz

11. Panie Michale :)))

mam gdzieś w starych rocznikach przedwojennych gazet,ciekawy artykuł o Gdyni....
jak tylko odszukam ,zacytuję go
Dobrej Nocy....:)

gość z drogi

12. Pani Gość z Drogi,

Szanowna Pani Zofio,

Z przyjemnością przeczytam.

Ukłony

Michał Stanisław de Zieleśkiewicz

13. Panie Michale,szukam.... :)))

wieczorne serdeczności :)

gość z drogi

14. Pani Gość z Drogi,

Szanowna Pani Zofio.

Jest niedziela.

Ukłony dla Państwa

Michał Stanisław de Zieleśkiewicz

15. Panie Michale,jak ten CZAS szybko biegnie:)

pozdrawiam wtorkowo :)
serdeczności dla Rodziny i zwierzaków

gość z drogi


Komentarze

Popularne posty

Prasłowiańskie Święto Dziadów / Zaduszki /

Siostry Nazaretanki z Nowogródka, ludobójstwo Niemców, rzeź niewiniątek

Rodowód terroru w Polsce, kuzyni Jana Grossa